Discipliner och bana

Sidan uppdaterad 30/11 2023

 

Övergripande
Sportkullan adventure race är en multisporttävling i lag om två eller tre personer. Alla lagen startar samtidigt och tar sig igenom samma bana med hjälp av sitt egna lags navigering. Banan är inte uppmärkt. Lagen får kartor med kontroller och växlingsstationer utmärkta. Lagen kommer att utöva en disciplin i taget. Lagen växlar mellan disciplinerna på växlingsområden, sk TAs (Transition Areas). Är det MTB eller Löpning som gäller så har man inte luftmadrassen med sig osv.

MTB

Deltagarna tar sig fram till kontrollerna med hjälp av cykel. Då deltagarna kommer att uppleva ett brett spann av cykelförhållanden så är det rekommenderat att använda en MTB. Du kommer att möta på; asfalt, grus- och skogsvägar, fantastiska skogsstigar och kanske även lite obanat där det kan innebära att du drar/släpar cykeln. Allt beroende på ditt lags navigering och vägval.

I den här disciplinen är det tillåtet att leda eller bära cykeln med sig om så behövs. Det är inte tillåtet att lämna cykeln för att tex springa iväg och ta kontrollen om inte så medges av tävlingsorganisationen.

 

Löpning
Deltagarna tar sig fram till kontrollerna till fots. Det är tillåtet att springa, gå och lufsa. Deltagarna kommer att uppleva ett brett spann av löparförhållanden; grus- och skogsvägar, skogsstigar och obanad terräng om laget väljer den navigeringen.

 

Luftmadrasspaddling
Varje deltagare har en luftmadrass, även kallad luftbädd. (se länk på utrustningslistan för exempel på luftmadrass) Man ligger på luftmadrassen med hela kroppen och paddlar med armarna på varsin sida om luftmadrassen. Det är inte tillåtet att simma bredvid madrassen om den fortfarande är funktionsduglig. Det är inte tillåtet att ligga med enbart överkroppen på madrassen och sparka med fötterna bakom. Madrasspaddlingen har under åren skett på olika sorters vatten; lugnt sjövatten, lätt strömmande älvvatten, forsande å och lugn kanal. På vilket vatten 2024 års upplaga kommer att ske meddelas senare

 

Navigering
Under hela banan kommer det att krävas konstant navigering med karta och kompass för att ta sig till alla kontrollerna och vidare till mållinjen. Kartor som tillhandahålls kommer att ha kontrollerna utmarkerade. Det kommer att finnas olika vägvalsmöjligheter och grundanavigeringen sker på en karta med skala 1:50 000. 

 

Äventyrsmoment
Det kan förekomma några överraskande äventyr längs banan.
Under åren har det inneburit; kontroll mitt i damm, kontroll på flotte i sjö, kontroll på 10 meter i hopptorn med möjlighet att hoppa ner istället för att ta stegen, däckvältning och yxkastning.

 

Banan

Det som gör adventure racing unikt är att banan hålls hemlig fram tills dagen före tävling. Sportkullan adventure race är en så kallad “från punkt till punkt” tävlingar. På väg till målet, kommer deltagarna att passera många kontroller, s.k check points.

 

Banlängden uppskattas vara ungefär 50 km (Sportkullan Sprint). Exakt distans för respektive disciplin och en uppdelning av etapperna kommer att släppas närmare loppet för att hjälpa ditt lags planering. Innan start kommer lagen att få kartor och vägbeskrivning (sk road book) innehållande position och beskrivning av varje kontrollpunkt (CP) och växlingsområde (TA). För att slutföra banan måste lagen ta sig via samtliga kontrollpunkter i rätt nummerordning och vidare till mållinjen. Banan är klart överkomlig, men kommer att vara utmanande om du inte är tillräckligt förberedd.

 

Vinnande lag förväntas slutföra Sportkullan Sprint på 4,5 timmar. Sportkullan AR:s arrangörer vill väldigt gärna se alla startande lag genomföra och uppleva hela banan och nå mållinjen. Kämpa tillsammans – fortsätt framåt.

 

Sportkullan Sprint

Längd: ca 50 km
Segrartid: ca 4,5 timme
Sista lag i mål: ca 9 timmar
Egen navigering: ja
Kartor: gröna kartan 50:000 

Sportkullan Long

utgår 2024

Längd: ca 100 km
Segrartid: 6 – 9 timmar
Tid sista lag: ca 9 – 11 timmar
Egen navigering: ja
Kartor: gröna kartan 50:000 och orienteringskarta 10:000